zondag 24 april 2016

Een verjaardag verdient een feestelijk jurkje!

Oh wat heb ik mijn blogje de laatste maanden verwaarloosd! Ik heb echter niet helemaal stilgezeten en er rolden wel degelijk enkele leuke creaties van onder mijn naaimachine, dus ik ga proberen om mijn schade wat in te halen de komende tijd. Ik ga beginnen met het verjaardagsjurkje van mijn dochter, want zij werd vorige week 4 en dat moest natuurlijk gevierd worden!

                           


Ze had zelf al een tijdje gevraagd om nog eens een 'zwierkleedje' te maken voor haar, dus dit leek me de ideale gelegenheid. Mevrouw is tegenwoordig zot op rose, mama eigenlijk iets minder, maar toen ik dit leuke stofje zag in de webshop van Bellelien, was ik direct verkocht, dit zouden we allebei wel mooi vinden dacht ik! En ik bestelde het al in pre-order. Met dank aan Kathleen voor de super service, ondanks een klein oponthoud toen net mijn stofje niet bij de levering zat :-)


                                    
Het plan voor het jurkje zelf zat wel nog niet helemaal in mijn hoofd. Nog een Tinny (patroontje van Straight Grain dat ik al 2x eerder had gemaakt)? Ja, dat zou het worden, met een cirkelrok dan natuurlijk, iets wat ik bij dit patroontje nog niet gedaan had. De vorige keren maakte ik de 3 jaar, maar die begon toch wat krap te worden, vooral in de lengte. Dus nu ging ik eens voor de 4 jaar en heb zelfs daar nog zowel het bovenstukje, als de rok 2cm verlengd. Ik vond de taillelijn bij mijn dochter namelijk altijd nogal hoog vallen in verhouding met haar lijfje, dus vandaar dat ik het lijfje wat heb verlengd. Het was een gok, maar ik paste haar het bovenstukje vooraleer ik er de rok aan zette en het leek me wel goed zo. De rok heb ik uiteindelijk wel nog ietsje extra ingelegd, maar zo kan ik die nog wat langer maken eventueel als ze weer eens een groeischeutje heeft gekregen :) (dat is dan vaak toch de intentie, maar eigenlijk komt dat er nooit echt van dat ik dat ook effectief doe, haha!)


                                




En dan ... Wat zou ik doen? Ik vond gelukkig in mijn stoffenvoorraad het ideale stofje om te combineren met de stof van Art Gallery, ééntje dat ik ooit eens op het stoffenspektakel op de kop heb kunnen tikken voor 2 euro, dus geen geld :) . Ik wou echter niet gewoon een 'saai' bovenlijfje maken, het was voor een verjaardagskleedje, dus het mocht wat feestelijker zijn. Ik zat ermee in mijn hoofd om nog eens de improvisional pleating te doen aan het midden van het voorpand (Ik deed deze hier al eens eerder). Maar toen verschenen de blogberichten van Emma en Mona en Straight Grain ivm een extra patroondeeltje voor het Tinny-kleedje. Ik was er meteen zeker van dat Asa dit geweldig zou vinden, hoe meer 'frulletjes', hoe liever dat ze het heeft tegenwoordig :p . Maar wat dan met de plooitjes in het midden? Welke van de twee zou ik kiezen? Of wacht, zou ik het allebei kunnen doen? Zou dat niet teveel van het goede zijn? Ik besloot om het voorpanden te knippen ifv de Viola volants, dus zonder het door te knippen, en dan zou ik later nog wel zien of ik de pleating nog kon toevoegen. Eens geknipt alles eens op mekaar gelegd en ook een strookje voor in het midden, ik besliste om er toch voor te gaan, en zo geschiedde! Oordeel zelf maar over het resultaat ;-)




  Het moest zwieren? Het zwiert! :-D





Voor de kroon gebruikte ik, net als de vorige keren, het patroontje & turorial van Mina Dotter


Patroon: Tinny dress van Straight Grain met de Viola volants
Stof: Art Gallery: High Flow Lunar, gekocht bij Bellelien


Geen opmerkingen:

Een reactie posten